رابطه رفتار سازمانی مثبت گرا و عوامل جمعیت شناختی مدیران صنعت بانکداری با هوش ارتباطی آنان (مطالعه موردی: بانک کشاورزی)
دوره 5، شماره 3، پاییز 1401، صفحات 64 - 85
نویسندگان : سحر صدرائی * و احمد ودادی
چکیده :
هوش ارتباطی یک مدیر به او کمک میکند که چگونه سبک ارتباطی خود را، تنظیم کند. محقق در این پژوهش با هدف بررسی رفتار سازمانی مثبتگرا و عوامل جمعیت شناختی مؤثر بر هوش ارتباطی مدیران در بانک کشاورزی، به آن پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده¬ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران و معاونان و کارشناسان بانک کشاورزی در کل استان تهران به تعداد 387 نفر میباشند و بر اساس جدول مورگان، تعداد نمونه 193 نفرمحاسبه گردید که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه¬های استاندارد سرمایه روان¬شناختی از لوتانز و همکاران (2007) و شایستگی ارتباطی از بورمستر (1988)، بوده¬اند. روایی پرسشنامه¬ها بر اساس روایی صوری و همچنین محتوایی، 893/0 مورد تأیید قرار گرفت و برای پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقادیر آن به ترتیب، پرسشنامه سرمایه روانشناختی، 79/0 و شایستگی ارتباطی، 83/0 بوده است. تحلیل داده¬ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از روش همبستگی انجام گرفت. یافتهها نشان داد که عوامل جمعیت شناختی و همچنین متغیرهای رفتار سازمانی مثبتگرا، رابطه مثبت و معنی¬داری با هوش ارتباطی ایجاد نموده¬اند. لیکن از بین ویژگیهای شخصیتی، تنها متغیر جنسیت 25 درصد و متغیر تأهل 35 درصد؛ و در ابعاد رفتار سازمانی مثبتگرا نیز تنها بُعد خوشبینی وارد مدل شده که توانست،30 درصد، تغییرات هوش ارتباطی را تبیین کند.
هوش ارتباطی یک مدیر به او کمک میکند که چگونه سبک ارتباطی خود را، تنظیم کند. محقق در این پژوهش با هدف بررسی رفتار سازمانی مثبتگرا و عوامل جمعیت شناختی مؤثر بر هوش ارتباطی مدیران در بانک کشاورزی، به آن پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده¬ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران و معاونان و کارشناسان بانک کشاورزی در کل استان تهران به تعداد 387 نفر میباشند و بر اساس جدول مورگان، تعداد نمونه 193 نفرمحاسبه گردید که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه¬های استاندارد سرمایه روان¬شناختی از لوتانز و همکاران (2007) و شایستگی ارتباطی از بورمستر (1988)، بوده¬اند. روایی پرسشنامه¬ها بر اساس روایی صوری و همچنین محتوایی، 893/0 مورد تأیید قرار گرفت و برای پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقادیر آن به ترتیب، پرسشنامه سرمایه روانشناختی، 79/0 و شایستگی ارتباطی، 83/0 بوده است. تحلیل داده¬ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از روش همبستگی انجام گرفت. یافتهها نشان داد که عوامل جمعیت شناختی و همچنین متغیرهای رفتار سازمانی مثبتگرا، رابطه مثبت و معنی¬داری با هوش ارتباطی ایجاد نموده¬اند. لیکن از بین ویژگیهای شخصیتی، تنها متغیر جنسیت 25 درصد و متغیر تأهل 35 درصد؛ و در ابعاد رفتار سازمانی مثبتگرا نیز تنها بُعد خوشبینی وارد مدل شده که توانست،30 درصد، تغییرات هوش ارتباطی را تبیین کند.
کلمات کلیدی :
هوش ارتباطی، رفتار سازمانی مثبتگرا، صنعت بانکداری.
هوش ارتباطی، رفتار سازمانی مثبتگرا، صنعت بانکداری.
مشاهده مقاله
340
دانلود
28
تاریخ دریافت
۲۰ تیر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۹ تیر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۱۰ مرداد ۱۴۰۱